Activitat 3

Els túnels de Bracons, un conflicte social
 
Recerca d'informació

Heu sentit a parlar mai dels túnels de Bracons? Creieu que sempre han estat allà?

Com ja sabeu, el túnel de Bracons comunica la Garrotxa amb Osona. Abans, per arribar fins a la comarca veïna, s'havia de passar pel que la majoria d'olotins coneixen com la "carretera vella" i es tardava molta més estona. El túnel, construït fa aproximadament 11 anys, ens permet arribar a Osona, travessant les muntanyes, amb només uns 15 minuts. Com us podeu imaginar, la construcció d'aquest túnel ha suposat guanys tant econòmics (per les empreses i comerços de la comarca) com socials i culturals (oci, espectacles, esport...). Tot i això, per molts ciutadans de la Garrotxa, els túnels de Bracons, no només han aportat beneficis també s'han trobat alguns inconvenients.

Així doncs, quins creieu que poden ser els problemes principals d'aquesta nova construcció?

Un dels inconvenients més evidents que es presenten és el trànsit que es genera a l'entrada i la sortida d'aquests túnels. Hem dit abans, que són com "la porta d'entrada" de la ciutat, no només per cotxes i vehicles particulars sinó també per camions. Les noves carreteres dels túnels estan molt ben adaptades i tenen diversos carrils, però una vegada s'arriba als pobles de la Garrotxa, es comencen a produir cues i embossos realment problemàtics.






I què podríem fer per solucionar-ho?

Es podrien buscar múltiples opcions per solucionar aquesta problemàtica, intentar arreglar aquestes carreteres dels pobles per reduir el trànsit, construir una carretera alternativa que no passi pels petits nuclis urbans, moderar la quantitat de vehicles que poden entrar a la comarca... De totes aquestes opcions, s'ha optat per dissenyar una variant (construir una carretera alternativa).

Com es farà? I per on passarà?

Aquí sorgeix una nova problemàtica que, finalment, s'ha solucionat.  Per tant, l'opció triada ha sigut la construcció d'una variant que evitarà l'excessiu trànsit de les Preses. Tot i això, la població es troba encara una mica dividida: molta gent de la comarca està a favor de la construcció de la nova carretera, ja que serà una facilitat i avantatge per poder-nos desplaçar més còmodament. De totes maneres, cap poble vol que la nova carretera passi a prop seu, ja que a part de perdre paisatge i riquesa natural això aportaria una contaminació acústica molt elevada.

Com solucionaríeu aquesta situació? Quina seria la millor decisió tenint en compte els interessos de tothom?

En aquest debat, podreu distingir quatre personatges amb interessos i postures ben diferents:

  • El comerciant d'Olot: aquest personatge defensa la construcció de la Variant, ja que el túnel de Bracons ha permès tant als comerciants de Vic, com als de la Garrotxa, obrir-se a un mercat més ampli i per tant ampliar vendes. És per això que cal mantenir les carreteres en bon estat i que els clients tinguin totes les facilitats possibles per consumir a la nostra ciutat.
  • La presidenta de l'associació del medi ambient de la Garrotxa: els seus interessos són ben diferents que els de l'anterior. Per ella l'impacte que causin totes les construccions humanes a la natura, ha de passar per damunt de tots els interessos econòmics. Defensa que la natura és un bé que s'ha de preservar i que ja prou hem destruït la nostra comarca "foradant" una muntanya, com per continuar fent-ho construint noves carreteres.
  • Un ciutadà del poble de les Preses (un representant d'un dels pobles més afectats per aquesta problemàtica): el punt de vista d’aquest personatge, no es posiciona en 100% en cap de les dues idees anteriors. Per una banda, està a favor de construir una nova carretera, ja que les cues i els embossos que es creen en aquest poble des de la construcció del túnel impedeixen la tranquil·litat dels veïns i la facilitat en moure’s pel poble. Però d’altra banda, tenint en compte els interessos dels pobles veïns, que sortirien afectats en la construcció de la variant, tampoc veu adequat tirar endavant el projecte.
  • Conseller de la Generalitat- ministeri de Foment: aquest participant del ple busca el millor pel futur del nostre país. Veu la carretera de la variant com a una necessitat i un avantatge per tothom. La comarca no és només una zona rica quant a naturalesa i industria, sinó que també significa una porta d’entrada i sortida pels països europeus. És per això que cal que la comunicació sigui el més còmode i eficient possible.


GUIA DOCENT

Després de treballar la geografia de la comarca de La Garrotxa, trobem molt adient finalitzar la proposta amb el tractament d’un conflicte social actual del territori. En aquest cas, es parlarà sobre la possibilitat de construir una carretera alternativa que eviti el pas de vehicles per dins del pobles, ja que això crea molt trànsit: especialment en hores punta i caps de setmana.
Per tant, amb aquesta activitat es busca, principalment, treballar les ciències socials mitjançant el debat sobre un conflicte actual i el plantejament d’una qüestió que hauran de respondre. Per fer-ho, caldrà que els estudiants busquin informació i, a partir d’aquesta, formin la seva opinió personal. Així doncs, els objectius didàctics que es treballaran a l’activitat són els pertinents a l’àrea del Coneixement del medi natural, social i cultural.

Dins aquest àmbit, ens proposem el següent objectiu didàctic:
  • Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb l’entorn social i cultural, utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació i presentar arguments adequats i adaptats a la temàtica tractada a l’aula.

Com podem veure, doncs, es treballarà, principalment, la Competència 8: Competència social i ciutadana, ja que promou la comprensió de la realitat social que ens envolta, la participació democràtica i ciutadana en la societat plural i contribuir en la seva millora. No obstant, resulta evident l’incís en altres competències com la Competència 5: Competència d’aprendre a aprendre, ja que per portar a terme la proposta, els estudiants han de conduir el propi aprenentatge per assolir un objectiu. Per desenvolupar aquesta tasca, és imprescindible que els nens i nenes presentin una certa consciència i regulació de les capacitats necessàries perquè tingui lloc l’aprenentatge.

  


Dramatització
Mireu el vídeo del següent enllaç i contesteu la pregunta que hi ha a continuació:  
https://www.youtube.com/watch?v=wUr3oJnHi4k&feature=youtu.be 

Creieu que és justa aquesta decisió? A qui afavoreix més i perquè?

2 comentaris:

  1. Hola! Som la Sílvia Regalat, la Núria Saderra i la Meritxell Vidal, creadores del bloc de Banyoles. Després d’observar i analitzar la pràctica 3 del vostre bloc, creiem que l’activitat que presenteu té una presentació molt adequada. Les diferents parts que presenteu estan molt ben redactades i resulten útils per entendre el problema global que presenteu.
    Per una banda, pensem que és una problemàtica propera al municipi que estan treballant, ja que en el seu dia a dia en deuen sentir a parlar i per tant, han de crear una opinió sobre aquest fet. A més a més, el problema és presentat en forma de pregunta, fet que ajuda a problematitzar l’activitat.
    Per altra banda, es poden veure quatre postures ben diferenciades, amb el mateix grau de participació, i que aporten arguments i contraarguments clars, reals i vàlids. Tot i així, us suggerim que afegiu dades quantitatives que aportin més rigor a la problemàtica.
    Així doncs, creiem que heu fet una bona feina i que és una activitat adequada per dur a terme amb els alumnes de 5è. Com a comentari general, volem dir que ens ha agradat molt la vostra dramatització, ja que us heu posat en el paper que a cadascuna us ha tocat i heu demostrat molta professionalitat.

    ResponElimina
  2. Hola, som la Irene Mejías, la Júlia Sunyer, l'Anna Villodre i la Marta Vives del bloc de Flaçà i ens ha sorprès gratament la feina feta.

    En primer lloc, les activitats estan ben estructurades i la redacció és clara i entenedora. La problemàtica parteix dels interessos dels alumnes i està molt ben contextualitzada en el seu entorn. A més a més, es veuen molt clares les diverses posicions adaptades sobre el tema i es veu el treball previ que hi ha hagut darrera la dramatització.

    Les activitats són coherents amb el nivell dels alumnes i permeten treballar diferents llenguatges com el digital, l'oral, l'escrit, visual...


    Felicitats per la bona feina!

    ResponElimina